نکات مهم قبل از خرید و انتخاب بوستر پمپ مناسب
1397-11-03دیزل ژنراتور چیست ؟ و انواع آن کدامند ؟
1397-12-08نکات مهم در بازديد و نگهداری دوره اي از بوستر پمپ ها :
براي افزايش طول عمر و آگاهي از وضعيت عملكرد بوستر پمپ باید برخي از پارامترها بصورت دوره ای كنترل شوند. ثبت اين پارامترها كمك زيادي به آگاهي از شرايط پمپاژ در طول يك بازه زماني مي كند.
۱- توان (آمپر) مصرفي بوستر پمپ :
بطور معمول ساده ترين و يكي از مهمترين پارامترهاي قابل اندازه گيري توان است كه ميتوان از روي تابلوي پمپ يا به كمك آمپر متر انبري اندازه گيري شود.
۲- فشار مكش بوستر پمپ :
كه با فشار سنج اندازه گيري ميشود و برايمحاسبه هد توليدي پمپ و اطمينان از فشار كافي مكش پمپ مورد استفاده قرار مي گيرد. در صورتيكه فشار مكش پمپ كافي نباشد كاويتاسيون اتفاق مي افتد.
۳- فشار رانش بوستر پمپ :
كه با فشار سنج اندازه گيري ميشود. براي عملكرد صحيح فشار سنج نصب آن بايد بدقت انجام شود. فشار سنج بايد در مركز لوله و بصورت عمودبر لوله نصب شود. بايد توجه داشت در مكانهايي كه احتمال تجمع حبابهاي هوا يا ته نشين شدن رسوبات وجود دارد فشار سنج نصب نگردد.
۴- دبي بوستر پمپ :
اندازه گيري دبي پمپ نسبتا مشكل است، با اينحال اطلاع از مقدار آن به درك شرايط پمپ كمك مي كند. اندازه گيري دبي پمپ ميتواند به كمك كنتور يا فلومترهاي اولتراسونيك انجام شود.
۵- كنترل مقدار صدا و ارتعاشات بوستر پمپ :
بسياري از مشكلات معمول در بوستر پمپ ها در شروع باعث تغييراتي در صدا و لرزش مي شوند. اين مساله عاملي است كه در صورت دقت اپراتور ميتواند از بروز ايرادات عمده و صدمه در بوستر پمپ جلوگيري نمايد.
۶- كنترل نشتي از بوستر پمپ و اتصالات :
نشتي از پمپ معمولا به علت آسيب ديدگي سيل ميكانيكي است .اپراتور بايد در هر بار بازديد از عدم وجود چكه ونشتي در پمپ ولوله ها اطمينان حاصل نمايد.در صورتي كه پمپ از پكينگبراي آب بندي استفاده ميكند مقدار مجاز نشتي حتما بايد وجود داشته باشد.
۷- مشخصات سيال خروجي از نظر دما و ذرات :
بايد مطمئن شد سيال داخل بوستر پمپ براي پمپ مناسب است . براي اين منظور كيفيت اين سيال از نظر دما ، مقدار ذرات معلق ، PH ، كلر خرندگي و غيره بايد كنترل شود .
۸- كنترل دماي محفظه بيرينگ :
عوامل متعددي از جمله نا همراستايي شفت پمپ و موتور ، نيروهاي هيدروليكي شعاعي و محوري ، كاويتاسيون ، خمش شفت و … باعث افزايش دماي بيرينگ و خرابي سريع آن مي شود .
۹- كنترل سطح مايع در مخازن :
سطح مايع در منابع مكش ورانش در مخازن جانبي( در صورت وجود ) كنترل ميشود تا باعث اختلال در امر پمپاژ نشود.
طریقه ی نگهداری از اجزاء مختلف بوستر پمپ :
پمپ بوستر پمپ :
1- آب ورودی در پمپ ها باید کاملاً تمیز بوده و از وجود آب در پمپ همواره باید اطمینان حاصل گردد ، بدیهی است که در صورت خشک کار کردن، پمپ صدمه اساسی می بیند.
2- پمپ ها باید در حالت تعادل و با صدای طبیعی و عملکرد روان کار کند و صدای غیر طبیعی نشان مشکل در پمپ می باشد که باید سریعا پمپ را از مدار خارج کرد و به بررسی مشکل و حل آن اقدام کرد.
3- فشار خروجی پمپ باید مطابق با مدارک پمپ بوده و در صورتیکه پمپ فشار لازم را تولید نمی نماید باید نسبت به رفع عیب آن اقدام گردد.
4- جهت چرخش الکتروموتور و به تبع ان پمپ، دارای اهمیت ویژه می باشد. زیرا کارکرد بر عکس پمپ اثرات مخرب بسیاری را بر پمپ ها وارد می کند.
5- خاموش و روشن شدن بیش از حد مجاز پمپ که با توجه به سایز پمپ معمولاً 20 بار در ساعت می باشد، باعث آسیب دیدن چندین قطعه ی پمپ می شود. لذا در صورت مشاهده ی چنین حالاتی باید سریعاً در رفع اشکالات برای جلوگیری از آسیب کلی به سیستم بر آمد.
6- در صورتی که پمپ در فضایی باشد که احتمال یخ زدن آب در آن زیاد است باید برای جلوگیری از یخ زدگی آن راهکارهایی اندیشیده شود.
7- اگر احتمال آن می رود که پمپ قرار است مدت زمان طولانی کار نکند بهتر است، آب موجود در پمپ را تخلیه کنیم. اگر امکان تخلیه ی پمپ وجود ندارد حدالامکان هفته ای یکبار پمپ را باز کنید تا پمپ سالم بماند.
8- در صورتی که پمپ به علت خاموش بودن گیرپاژ کرده باشد با پیچ گوشتی یا آچار ، مهره ی روی پمپ را کمی می چرخانیم تا از آن حالت خارج شود.
9- در صورت بسته بودن شیر فلکه ی خروجی، از روشن کردن پمپ برای بیشتر از چند ثانیه کوتاه بپرهیزید.حالت دستی پمپ ها فقط جهت تست بوستر پمپ یا مواقعی است که سیستم دجار اتفاقی شده است. به این جهت استفاده از پمپ ها در حالت دستی به صورت طولانی مدت باعث آسیب دیدن پمپ ها خواهد شد.
10- اگر جریان ورودی آب داغ باشد از حداقل فشار لازم اطمینان حاصل نمایید.
الکترو موتور بوستر پمپ :
1- جهت کارکرد صحیح الکتروموتور نیاز به تابلوی برق مجهز به فیوز، کنتاکتور، بیمتال و کنترل فاز می باشد. عدم عملکرد صحیح هرکدام از قطعات مذکور، انتخاب ناصحیح قطعات از نظر اندازه و یا عدم تنظیم بی متال و کنترل فاز باعث سوختن الکترو موتور می شود.
2- میزان رطوبت و گرمای محیط باید با درجه ی عایق بندی موتور و کلاس کارکرد موتور مطابقت داشته باشد.
3- سربندی غیر اصولی و خارج از پلاک موتور باعث سوختن الکتروموتور می گردد.
4- کارکرد موتور در خارج از توان خروجی یا خارج از فرکانس مندرج در روی پلاک موتور جایز نیست. توان الکترو موتور باید با توان مورد نیاز پمپ مطابقت داشته باشد.
5- خاموش و روشن شدن غیر منطقی موتور باعث سوختگی موتور می گردد.
6- در برخی الکتروموتور های بزرگ نیاز به گریس کاری جهت بلبرینگ می باشند که باید به صورت دوره ای نسبت به انجام این امر اقدام شود.
7- بلبرینگ های موتور دارای عمر مشخصی از نظر ساعت کارکرد هستند. در صورت پایان عمر بلبرینگ یا شنیدن صدای غیر طبیعی نسبت به تعویض بلبرینگ اقدام نمایید.
شیر یک طرفه بوستر پمپ :
یکی از حساس ترین قطعات الکترونیکی بوستر پمپ شیر یک طرفه است. درخروجی هر پمپ برای جلوگیری از برگشت آب از خط دهش به پمپ استفاده می گردد. عملکرد ناصحیح این شیر و برگشت آب سبب آسیب دیدن بوستر پمپ می شود.در صورتی که این شیر به صورت ناقص کار کند سبب مشکلاتی چون، بالا نرفتن فشار سیستم ، فشار آمدن به پمپ ها و معکوس چرخیدن پروانه ی پمپ در حالت خاموش ، خواهد شد.آب بندی کامل شیر یکطرفه باید گاهاً کنترل گرددو توجه شود اجسام خارجی ، سنگریزه یا شن یا ماسه در صورت جمع شدن در محل شیر یکطرفه از آب بندی کامل آن جلوگیری می کند.برای حل این مشکل شیر یکطرفه باید از سیستم جدا شده و تمیز شودو یا در صورت خوردگی دیسک یا دریچه، باید تعویض شود.
صافی بوستر پمپ :
نصب صافی در قسمت مکش هر پمپ یا روی کلکتور ورودی توصیه می گردد. کنترل توری صافی طی زمان های مشخص لازم است تا در صورت گرفتگی و مسدود شدن به وسیله ی اجسام یا ذرات، برگ یا هر شیء موجود در روی آب ورودی، تخلیه و تمیز گردد. توری در صافی ها به راحتی قابل کنترل و یا قابل تعویض می باشند.در بوستر پمپ های آتش نشانی نصب صافی بر روی کلکتور مکش خلاف استاندارد می باشد.زیرا در صورت گرفتگی صافی عملکرد کل بوستر پمپ مختل می گردد.
شیر پروانه ای و شیر اصلی بوستر پمپ :
در ورودی و خروجی هر پمپ به منظور امکان خارج کردن و وارد کردن پمپ به مدار در هنگام خرابی و تعمیر و یا تعویض پمپ با باز و بسته کردن شیر ها. شیر فلکه ها بایستی به دقت باز و بسته شوندو گاهی واشر آنها از نظر کارایی کنترل گردد تا اطمینان حاصل گردد در هنگام بسته بودن شیر ها آببندی کامل است. پیچاندن متوالی و ممتد فلکه موجب هرز شدن آن خواهد شد. هنگامی که پمپ در مدار می باشدنسبت به باز بودن شیر فلکه ی ورودی و خروجی اطمینان حاصل نمایید. عدم باز بودن باعث صدمات جدی به پمپ می گردد.
منبع دیافراگمی بوستر پمپ :
1- برای جلوگیری از خرابی و لرزش سیستم ناشی از ضربه و همچنین نرم کار کردن سیستم از اجزای ضروری سیستم می باشدکه بهکلکتور دهش بوستر پمپ متصل می گردد که در بخش نصب به طریقه نصب دیاگرامی اشاره شد که باید طبق همان روش انجام پذیرد.
2- فشار باد منبع دیافراگمی باید سه ماه یک دفعه کنترل گردد، زیرا در صورتی که فشار باد مخزن کم شود کارایی بوستر پمپ به شدت افت پیدا می کند. جهت کنترل باد منبع ابتدا باید شیر جدا کننده منبع از بوستر پمپ بسته گردد. سپس اب آب در درون منبع از طریق شیر تخلیه ، خارج شود. از طریق گیج های فشار، باد منبع دیافراگمی کنترل گردد.
3- فشار باد منبع باید حدود 1 بار کمتر از فشار استارت پمپ باشد. بطور مثال در صورتی که فشار روشن شدن پمپ ها در 7 بار باید 6 بار باشد.
4- در صورتی که فشار بوستر پمپ زیاد باشد باید از مخزن با فشار کاری 16 بار استفاده گردد تا از ترکیدن و خرابی تیوپ آن جلوگیری شود.
تابلو برق :
از اجزای مهم بوستر پمپ می باشد و طریقه ی نگهداری آن در دوام و عمر آن بسیار تاثیر گذار است.
1- هماننند سایر وسایل الکترونیکی باید از قرار دادن تابلو برق در رطوبت پرهیز گردد و در جایی قرار گیرد که در معرض مستقیم نور خورشید قرار نگیرد.
2- برق ورودی باید در محدوده ی مجاز ولتاژی باشد
3- کنترل فاز ها باید در محدوده ی مجاز تنظیم گردند تا ورود ولتاژ به تابلو بیش از اندازه نباشد.
4- بیمتال ها یا کلید های حرارتی اتوماتیک یا قابل تنظیم برای هر الکتروموتور باید طبق پلاک الکتروموتور تنظیم گردد تا در صورت آمپر غیر مجاز ، بیمتال یا کلید حرارتی اعلام خطا کند و الکتروپمپ متوقف گردد.
5- تعداد خاموش و روشن شدن ها در صورتی که غیر منطقی بود، بوستر پمپ را خاموش نمایید تا از سوختن کنتاکتور هاجلوگیری به عمل آید.
6- در صورت سوختن قطعه ای نسبت به تعویض ان اقدام نمایید و از یکسره کردن مدارات جداً خود داری نمایید.
7- اینورتور جهت تغییر فرکانس در بوستر پمپ های دور متغیر نصب می گردد. بر روی اینورتور ها، پانل نمایشگر نصب شده است که بر آن می توان پارامتر مختلف نمایشی را مشاهده نمود و تنظیمات نیز می تواند از روی انها صورت گیرد.
8- در بوستر پمپ های دور ثابت جهت کنترل بوستر پمپ از PLC استفاده می گردد. PLC وظیفه ی روشن و خاموش کردن پمپ ها را به ترتیب خاصی دارد تا فشار در حد مطلوب در شبکه ی مصرف باشد و تغییر روشن پمپ در هر سیکل استهلاک را به بین پمپ تقسیم و به حداقل می رساند.
حفاظت از بوستر پمپ در مقابل اجرای خشک :
عملکرد محافظت از بوستر پمپ در برابر اجرای خشک با دخالت آب ذخیره شده که به مجموعه ی بوستر پمپ متصل است انجام می شود به نحوی که اگر به پایین تر از حداقل سطح تضمین شده برای مکش رسید، وصل شود. همچنین ممکن است، سطح توسط شناور، کاوشگر سطح یا سوئیچ حداقل فشار کنترل شود.
مخزن :
تقاضای مکرر یاضرر و زیان سیستم کوچک، تغییرات فشاری را تعیین می کند که ممکن است با استفاده از یک مخزن جبران شود. انتخاب درست یک مخزن دیافراگم تعداد پمپ های استارتر را کاهش می دهد و، اگر در نزدیکی مجموعه ی بوستر پمپ نصب شود، اثر ضربه ای آب را نیز کاهش می دهد.
بوستر پمپ برای نصب و راه اندازی به مخزن دیافراگم مستقیماً به منظور تحویل به اتصال چند لایه ای متصل شده است، و مخازن اضافی را می توان به انتهای استفاده نشده ی اتصال چند لایه ای متصل کرد.
مجموعه بوستر پمپ هایی با سرعت متغیر در مقایسه با سیستم های سنتی به مخازن کوچکتری نیاز دارند. به طور کلی، یک مخزن با ظرفیت یک لیتر فقط 10 درصد از ظرفیت اسمی یک پمپ است.
مجموعه پمپ های دو گانه با سرعت ثابت و فشار قابل کنترل :
توقف و حرکت پمپ های با فشار قابل تنظیم توسط سوئیچ فشار انجام می شود. هر سوئیچ فشار به یک پمپ یگانه که دارای تغییر پمپ حلقوی است، متصل می شود. فشار دیفرانسیل تفاوت بین فشار شروع و قطع فشار است. این همان مقداری است که برای هر دو پمپ تنظیم می شود.
مجموعه پمپ های دو گانه با سرعت متغیر و کنترل فشار دستگاه مبدل :
توقف و شروع به کار پمپ ها به وسیله مقادیر فشار بر روی کنترل کننده مشخص می شود. هر مبدل فرکانس به یک مبدل فشار متصل می شود.مبدل، اطلاعات را با یکدیگر و برای تغییرات دوره ای، مبادله می کند.
بررسي عملكرد بوستر پمپ ها :
با توجه رشد چشم گير جمعيت طي دههاي اخير ، شهرك سازي و آپارتمان سازي وارد فاز تازهاي از معماري شده است ، لذا نياز به سيستم هاي تامين فشار آب در ساختمانها بيشتر احساس ميشود .
ازطرفي باتوجه به هزينه تمام شده مصرف برق طي سالهاي اخير و همچنين حذف رايانه در اين بخش ، استفاده از بوستر پمپ ها به صورت بوستر پمپ هاي دور متغغير مورد توجه بسياري از كارشناسان و طراحان تاسيسات، انبوه سازان و مصرف كنندگان قرار گرفته است .
کاویتاسیون :
این پدیده یکی از خطرناکترین حالتهایی است که ممکن است برای یک پمپ به وجود آید. آب یا هر مایع دیگری، در هر درجه حرارتی به ازای فشار معینی تبخیر می شود. هرگاه در حین جریان مایع در داخل چرخ یک پمپ، فشار مایع در نقطه ای از فشار تبخیر مایع در درجه حرارت مربوطه کمتر شود، حبابهای بخار یا گازی در فاز مایع به وجود می آیند که به همراه مایع به نقطه ای دیگر با فشار بالاتر حرکت می نمایند. اگر در محل جدید فشار مایع به اندازه کافی زیاد باشد، حبابهای بخار در این محل تقطیر شده و در نتیجه ذراتی از مایع از مسیر اصلی خود منحرف شده و با سرعتهای فوق العاده زیاد به اطراف و از جمله په ها برخورد می نمایند. در چنین مکانی بسته به شدت برخورد، سطح پره ها خورده شده و متخلخل می گردد.
این پدیده مخرب در بوستر پمپ ها را کاویتاسیون می نامند. پدیده کاویتاسیون برای بوستر پمپ بسیار خطرناک بوده و ممکن است پس از مدت کوتاهی پره های بوستر پمپ را از بین ببرد. بنابراین باید از وجود چنین پدیده ای در بوستر پمپ جلو گیری گردد. کاویتاسیون همواره با صدا های منقطع شروع شده و سپس در صورت ادامه کاهش فشاردر دهانه ورودی بوستر پمپ، بر شدت این صدا ها افزوده می گردد. صدای کاویتاسیون مخصوص ومشخص بوده وشبیه برخورد گلوله هایی به یک سطح فلزی است. همزمان با تولید این صدا پمپ نیز به ارتعاش در می آید. در انتها این صداهای منقطع به صداهایی شدید ودائم تبدیل می گردد و در همین حال نیز راندمان بوستر پمپ به شدت کاهش می یابد.
جهت حفاظت پمپ در مقابل پدیده کاویتاسیون و بالاتر نگه داشتن فشار از فشار اشباع سیال در ورودی بوستر پمپ رعایت موارد زیز الزامی است:
– خطوط ورودی پمپ حتی الامکان کوتاه انتخاب شود.
– پمپ حتی الامکان نزدیک به مخزن نصب گردد.
– از حداقل اتصالات در خط ورودی استفاده بشود.